Pilotaż transportu gabarytowego – kiedy jest potrzebny i jak wygląda?

Niektórzy kierowcy nie do końca zdają sobie sprawę z tego, kiedy wymagana jest pomoc pilota w transporcie ponadgabarytowym. I tak zdarza się, że na drodze spotykamy kierowców, którzy utrudniają innym ruch, bo wydaje im się, że czerwona wstążeczka wystarczy. Jednak nie zawsze jesteśmy ją w stanie zauważyć. Kiedy więc wymagany jest pilotaż? Jakie wymogi muszą spełniać pojazdy pilotujące?

Co mówi prawo?

Według rozporządzenia Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji są jasne zasady, które mówią o pilotowaniu pojazdów. Jeden pilot wymagany jest, gdy dany pojazd przekracza następujące parametry:

  • długość pojazdu – 23 m
  • szerokość pojazdu – 3,2 m
  • wysokość pojazdu – 4,5 m
  • masa całkowita – 60 t

A kiedy pilotaż transportu ponadgabarytowego składa się z dwóch pilotów?

  • długość pojazdu – 30 m
  • szerokość pojazdu – 3,6 m
  • wysokość pojazdu – 4,7 m
  • masa całkowita – 80 t

Oczywiście w tym wypadku piloci muszą znajdować się z przodu i z tyłu pojazdu.

Jak musi być wyposażony pojazd pilotujący?

Nie ma konkretnych wymogów, jakie to ma być auto. Wiadomo jednak, że pojazd nie może przekraczać 3,5 t. Przede wszystkim najważniejsze są oznaczenia. Odpowiednia tablica oznakowania powinna znajdować się na dachu kabiny i musi być zawsze widoczna, w zależności od tego czy samochód jest z przodu czy z tyłu pilotowanego transportu. Tablica może mieć również formę świetlną. Pojazd powinien być także wyposażony w dwa światła błyskowe barwy żółtej. Światła również muszą znajdować się na dachu, symetrycznie do osi wzdłużnej auta oraz w tej samej linii, co tablica. Kolejna rzecz to środki łączności radiowej, które pozwolą na bezpośrednią komunikację z pilotowanym pojazdem i ewentualnie drugim pilotem. Ostatnia rzecz, która jest wymogiem, to urządzenia nagłaśniające.

Są jeszcze rzeczy, które nie są koniecznością, ale również mogą się znaleźć. Mowa tu o dodatkowym świetle białym lub żółtym, z czarnym napisem „PILOT”, które umieszczone będzie pod tablicą.  Druga rzecz to umieszczone na zewnątrz dodatkowe światło barwy białej lub żółtej selektywnej, gdzie istnieje możliwość zmiany kierunku światła (tzw. szperacz).

Więcej informacji o przepisach w transporcie znajdziecie tutaj: http://faz-logistics.pl.

Recent Posts

Leave a Comment